dijous, 5 de novembre de 2015

Aleshores hem de menjar carn processada o no?

   Fa uns dies l'OMS ha fet públic un informe segons el qual hi ha un vincle entre el consum de carn roja i carn processada i el desenvolupament de càncer de còlon. Segons la publicació, la carn processada ha estat inclosa en el grup de carcinògens 1 al costat de companys com ara el tabac o l'amiant i la carn roja es troba dins del grup 2a com a probable carcinogen en l'èsser humà.

   En primer lloc, cal aclarir que la carn roja és aquella que procedix de mamífers com ara la vedella, el porc o el corder, entre d'altres, i la carn processada és aquella que com el seu nom indica, s'utilitza per tal de fabricar hamburgueses, salsitxes, fuets així com embotits i companatges de diversa índole.

    Una vegada que tenim clars els conceptes, és inevitable que sorgisca la qüestió a la qual fa referència el títol d'aquesta reflexió. De bell antuvi, cal evitar caure en alarmismes innecessaris i aclarir alguns caires. La carn processada es troba dins del grup 1 o susbstàncies que produïxen càncer, però, això vol dir que si menge un entrepà de xoriç tinc el mateix perill que si fume? Òvbiament no és així. Tot i que ambdós casos es troben dins del mateix grup de carcinògens, el risc de desenvolupar un càncer de còlon augmenta un 18 % en una persona que menja diàriament més de 50 grams de carn processada. Tanmateix, el risc de patir càncer en una persona que consumix entre 10 i 20 cigarrets per dia és del 1000%! Per tant, és clar que el tabac i les substàncies que genera la seua combustió són molt més danyoses per al nostre cos.

   Per què es publica aquesta informació ara? Perquè les dades dels diferents estudis realitzats indiquen una tendència  d'augment d'aquesta afecció entre la població. Consegüentement, cal fer-les públiques a fi de promoure hàbits que siguen saludables per al nostre aparell digestiu, sense caure en el dramatisme.

    Què hem de fer llavors? Doncs tractar de no superar els 500 grams recomanats d'aquestes carns per setmana, és a dir, podem menjar-les però sense abusar. A més a més, no hem d'oblidar-nos que la carn roja és una font molt important de proteïnes i de precursors d'hemoglobina de la sang. Per això, podem consumir-les d'una manera equilibrada i alternar-les amb la gran quantitat d'aliments que formen part de la millor dieta del món, la nostra dieta mediterrània.

Font: Pixabay.com sota llicència CC0



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada